Connect with us

Bez kategorii

Lotnisko Szczecin–Goleniów – modernizacja przyspiesza – nowy terminal w planach

Dodane

w

O planach rozbudowy terminalu pasażerskiego wiemy nie od dziś. Dzisiaj odbyła się konferencja prasowa na terenie Portu Lotniczego Szczecin–Goleniów W jej trakcie przedstawiono postępy w realizacji planu inwestycyjnego na lata 2023–2027 oraz zapowiedziano kolejne kroki, które mają podnieść standardy operacyjne i bezpieczeństwo portu.

W spotkaniu uczestniczyli m.in. Marszałek Województwa Olgierd Geblewicz, prezes Polskich Portów Lotniczych Łukasz Chaberski, zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, burmistrz Goleniowa Krzysztof Sypień oraz prezes Portu Lotniczego Maciej Dziadosz. Jak podkreślali, inwestycje mają w praktyce „przenieść nasze lotnisko na wyższy poziom” i ułatwić rozmowy z liniami lotniczymi oraz touroperatorami o nowej siatce połączeń.

Co już wykonano: zakończono modernizację infrastruktury pola manewrowego, w tym wymianę parku maszyn do utrzymania nawierzchni. Pisaliśmy o tym kilkukrotnie, że montowany jest na lotnisku system ILS dla kategorii CAT II. Zakończone zostały montażowe prace przy nowym oświetleniu stref podejścia, drogi startowej, dróg kołowania oraz znaków informacyjnych — trwają prace demontażowe starych instalacji i zabezpieczanie elementów pasa startowego. Już niebawem rozpoczną się procedury dopuszczeniowe nowego systemu ILS.

Przypomnijmy, że pozwoli on na prowadzenie operacji startów i lądowań w bardzo trudnych warunkach pogodowych (RVR 300 m dla lądowania i 125 m dla startu, podstawa chmur 30m). Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ma przeprowadzić obloty systemu w poniedziałek 18 sierpnia. Po pozytywnej weryfikacji możliwe będzie wdrożenie systemu w pracy portu już na początku września 2025 r.

Co dalej z terminalem? Trwają prace projektowe nad nowym, głównym terminalem pasażerskim. Aby umożliwić jego budowę, ogłoszono przetarg na Etap I (budynek tymczasowych przylotów, obiekty dla obsługi naziemnej i dostaw paliwa oraz prace rozbiórkowe) w formule „zaprojektuj i wybuduj” — postępowanie opublikowano w europejskim dzienniku urzędowym TED. Wybór wykonawcy Etapu I planowany jest na wrzesień, a czas realizacji zamówiono na maksymalnie 7 miesięcy od podpisania umowy. Start budowy głównego terminala przewidziano najpóźniej na przełomie kwietnia/maja 2026 r. Terminal ma w przyszłości wystarczyć na przyjęcie 1 mln pasażerów, a budowany ma być na „żywym organizmie” (Po to budowany jest tymczasowy budynek).

Dodatkowo w przygotowaniu są przetargi na rozbudowę systemów kontroli bezpieczeństwa i CCTV. Dzięki wsparciu z programu FEnIKS 2021–2027 lotnisko zakupi dwie linie kontroli pasażerów i bagażu kabinowego w standardzie C3 oraz zainstaluje nowoczesny monitoring obejmujący całą infrastrukturę portu.

Zdaniem uczestników konferencji inwestycje nie tylko poprawią bezpieczeństwo i komfort podróżnych, lecz także zwiększą atrakcyjność portu dla przewoźników — zarówno w siatce regularnych połączeń, jak i w ofercie czarterowej. Dla pasażerów oznacza to krótsze kolejki przy kontroli, lepsze warunki operacyjne przy złej pogodzie i — docelowo — nowoczesny terminal.

Darek Religa na podst. inf. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

radionaszgoleniow.com.pl