aktualności
Dróg wciąż nie ma, czy na modernizację drogi w technologi JUMBO potrzebne jest pozwolenie na budowę?

Do tej pory nie zostało ogłoszone postępowanie przetargowe, które było zaplanowane w tegorocznym budżecie na modernizację dróg w technologii płyt JUMBO w naszej gminie. Takie rozwiązanie nie jest może szczytem marzeń mieszkańców. Jest za to jakimś tymczasowym rozwiązaniem dla wielu, szczególnie mniejszych miejscowości. Jest zaplanowanych 13 takich modernizacji.
Sytuacja wygląda tak, że do tej pory tego typu roboty w większości nie wymagały „pozwolenia na budowę”, a wymagały jedynie zgłoszenia. Mimo, że przepisy budowlane się w tej materii nie zmieniły, Gmina Goleniów jednak musi zrealizować te zadania inwestycyjne w ramach pełnej, poszerzonej procedury. Czyli przygotowuje dokumentację do przetargów w formule „zaprojektuj i wybuduj” wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę do utwardzenia 13 dróg gminnych płytami żelbetowymi. W ramach tej procedury zamawiający ogłasza jedno postępowanie przetargowe, w której przyszły wykonawca ma za zadanie zarówno zaprojektować, jak i zbudować obiekt.
Jakie konsekwencje oznacza taka procedura budowy?
No wiadomo, pozwolenie na budowę wiąże się z całą papierologią, czyli wydłużenie procesu już na etapie projektowania o przynajmniej 6 miesięcy. Takie postępowanie też jest droższe. Zamiast ok. 5 tys. zł przy zgłoszeniu do nawet 30 tys. zł przy pozwoleniu na budowę – mówimy tylko o kosztach projektowania. Gmina w tym momencie jest w trakcie przygotowywania dokumentacji przetargowej na utwardzenie 13 dróg gminnych płytami żelbetowymi. Według słów Tomasza Trykacza – Kierownika Biura Inwestycji Gminnych na Komisji Infrastruktury sprzed kilku dni, postępowanie ma być ogłoszone w najbliższych tygodniach. Koszt tego zadania to ok. 1 mln 600 tys. zł brutto.
Co się stało?
Według nieoficjalnych informacji w Gminie Goleniów zdziwieni są zmianą interpretacji w Wydziale Architektury i Budownictwa w Goleniowie, gdzie uzyskuje się pozwolenia na budowę. Drogi wewnętrzne o niewielkich parametrach technicznych, np. szerokości do 5 metrów, według dostępnych przepisów nie wymagają pozwolenia na budowę. Co poniektórzy węszą nawet jakiś spisek Starostwa. Ale….. to na pewno złe języki jakieś. Pewnie jednak w tym przypadku, po prostu są podstawy prawne do takich decyzji.
No cóż efekt jest taki, że mieszkańcy z lokalizacji, które wymieniamy poniżej poczekają na realizację modernizacji swoich ulic jeszcze trochę. Wygląda na to, że budowa przesunie się na kolejny 2026 rok.
Lokalizacje przeznaczone do modernizacji płytami JUMBO:
Żółwia Błoć, działka nr 327;
Żółwia Błoć, działka nr 317/11
Białuń, ul. Kolejowa;
Białuń ul. Wesoła, działka nr 58/2;
Czarna Łąka, ul. Plażowa;
Czarna Łąka, ul. Spacerowa;
Modrzewie, działka nr 138;
Krępsko, ul. Polna;
Wierzchosław, działka nr 102/1;
Podańsko, ul. Długa;
Kliniska Wielkie, ul. Jaskółcza;
Kliniska Wielkie, ul. Bociania;
Krępsko, ul. Cicha.
Darek Religa